مخمر مغذی سرشار از ویتامین

مخمر فرآوری شده گاستو ماده ای سرشار از ویتامین های گروه B.

مجموعه ویتامین های گروه B از هشت ویتامین B تشکیل شده است.

تیامین(B1)

ریبوفلاوین(B2)

نیاسین(B3)

پانتوتنیک اسید(B5)

پیریدوکسین(B6)

بیوتین(B7)

اسید فولیک(B9)

کبالالین(B12)

هر یک از این ویتامین های ضروری به عملکرد کلی بدن کمک می کند. ویتامین های B نقش حیاتی در حفظ سلامتی و آسایش عمومی بدن دارند. ویتامین های گروه B به عنوان زمینه ای برای دستیابی به بدن سالم تاثیر مستقیم بر روی سطح انرژی فرد، عملکرد مغز و متابولیسم سلول ها دارند. مجموعه ویتامین های گروه B از بروز عفونت جلوگیری کرده و در ایجاد یا تقویت سلامت سلولی، رشد گلبول های قرمز، سطح انرژی، بینایی خوب، عملکرد مغز سالم، هضم خوب، اشتهای سالم، عملکرد عصبی مناسب، تولید هورمون ها و کلسترول، سلامت قلب و عروق و همچنین تقویت عضلات نقش بسزایی دارند.

ویتامین B برای زنان باردار و شیرده بسیار مهم است. این ویتامین ها به رشد مغز جنین کمک می کند و همچنین خطر ابتلا به بیماری های مادرزادی را کاهش می دهد. ویتامین B در مادران باردار می تواند باعث افزایش سطح انرژی، کاهش تهوع و کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی شود.

به نظر می رسد ویتامین های B باعث افزایش سطح تستوسترون در مردان می شوند که به طور طبیعی با سن کاهش می یابد. همچنین ممکن است به ساخت عضلات و افزایش قدرت در مردان کمک کند.

مقدار توصیه شده ویتامین B جهت مصرف روزانه برای بزرگسالان

مردان زنان
B1 1.2 miligram 1.1 miligram
B2 1.3 miligram 1.1 miligram
B3 16 miligram 14 miligram
B5 5 miligram 5 miligram
B6 1.3 miligram 1.3 miligram
B7 30 microgram 30 microgram
B9 400 microgram 400 microgram
B12 2.4 microgram 2.4 microgram

اکثر مردم با خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ویتامین B را به اندازه کافی دریافت می کنند. با این حال، هنوز هم ممکن است کمبود داشته باشد. علائم زیر ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین B شما باشد:

بثورات پوستی، ترک در اطراف دهان، پوست چرب بر روی لب ها، زبان متورم شده، خستگی، ضعف، کم خونی، گیجی، تحریک پذیری یا افسردگی، حالت تهوع، گرفتگی شکمی، اسهال، یبوست، سوزش یا بی حسی در پا و دست. اگرچه ممکن است که شما کمبود ویتامین B داشته باشید اما این علائم نیز با بسیاری از شرایط دیگر همپوشانی داشته باشند.

اگر شما کمبود ویتامین های B داشته باشید، بسته به نوع ویتامین ممكن است علائم متفاوتی مشاهده شود که در صورت عدم درمان، می تواند خطر ابتلا به بیماری های کم خونی، مشکلات گوارشی، مشکلات پوستی و عفونت ها را افزایش دهد. به طور خاص کمبود ویتامین B-12 ممکن است خطر ابتلا به اختلالات روان شناختی را افزایش دهد. نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری دچار کمبود فولیک اسید هستند احتمال بیشتری در ابتلا به مشکلات مادرزادی دارند.

بسیاری از غذاها حاوی ویتامین B هستند، که باعث می شود از رژیم غذایی شما به اندازه کافی تامین شود. بهتر است که ویتامین B خود را از طیف گسترده ای از منابع غذایی دریافت کنید. این به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی از تمامی انواع آن دریافت می کنید. شما می توانید ویتامین B را در شیر، پنیر، تخم مرغ، جگر و قلوه، گوشت، مانند مرغ و گوشت قرمز، ماهی، مانند ماهی تن و قزل آلا، سبزیجات تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی، سبزیجات، چغندر، آووکادو و سیب زمینی، غلات کامل، حبوبات مانند عدس، لوبیا و نخود، آجیل و مغزها، میوه ها مانند مرکبات، موز و هندوانه، محصولات سویا، مانند شیر سویا، جوانه گندم و مخمر فرآوری شده.

مخمر فرآوری شده به عنوان ماده ای سرشار از ویتامین های گروه B شناخته می شود.

عمده ترکیبات موثره در مخمر فرآوری شده شامل تمام ویتامین‌های گروه B به غیر از ویتامین B12می ‌باشد، مگر اینکه مخمر فرآوری شده با ویتامین (B12) نیز غنی‌ شده باشد. مطابق برخی منابع،مخمر در بین مواد غذایی مختلف یکی از بیشترین غلظت های ویتامین B را دارد.جدول زیر درصد تامین موردنیاز روزانه ویتامین های گروه B به ازای 2 قاشق غذاخوری (15-30 گرم) مخمر فرآوری شده را نشان می دهد.

درصد از مقدار ویتامینB موردنیاز روزانه (%RDI)

نوع ویتامین %RDI
تیامین (B1) 640%
ریبوفلاوین (B2) 570%
نیاسین (B3) 280%
پانتوتنیک اسید (B5) 10%
پیریدوکسین (B6) 480%
اسید فولیک (B9) 60%
کبالالین (B12) 130%

 

منابع:

Zempleni, J. W. Suttie, J. F. Gregory, and P. J. Stover, Handbook of Vitamins. CRC Press, 2013.

“Nutritional Yeast Flakes (Kal) 2 Tablespoons.” [Online].

No Comments